Airsoft Forum banner

Overspinning probleem met mijn allereerste AEG

5.9K views 34 replies 4 participants last post by  Guges Mk3  
#1 ·
Ik zit een beetje in een lastig parket.

Allereerst ben ik redelijk nieuw in airsoft (begonnen met spelen iets meer dan een jaar geleden), maar ik ben er erg op gebrand om de eerste AEG die ik ooit heb gekregen te modificeren. De afgelopen maanden heb ik upgrades gekregen, en hier ben ik (voor de relevante componenten van dit onderwerp):

E&C M4 AEG met quickchange V2 gearbox
13:1 SHS gearset
Retro Arms Piston met 13 stalen tanden
Warhead 27k base brushless motor
Perun V2 mosfet
M100 veer

Onder andere versterkte onderdelen zoals betere bussen, piston head, etc. Dingen die nog steeds standaard in de gearbox zitten zijn de cylinder body, anti-reversal latch, en de tappet plate & veer, maar ik denk niet dat dit deel uitmaakt van het probleem.

Het probleem

De problemen beginnen wanneer ik een 11.1 LiPO aansluit (ik zie hetzelfde probleem met een 20C en 30C stick). De air nozzle reset niet volledig na elke andere schot, wat een enorme variatie in FPS veroorzaakt. Soms zijn er BB feeding problemen.

Na wat inspectie ontdekte ik dat de sector gear iets overspint in semi-auto, waardoor de tappet plate terug wordt geduwd en niet goed wordt gezet. Ik heb dit geprobeerd met alle AB instellingen op de mosfet. Zelfs op de hoogste instelling is het nog steeds grotendeels inconsistent, zo niet minder een probleem.

Full-auto heeft een ander probleem. Ik zie een daling van ongeveer 50-80 FPS in alle volgende schoten na de eerste. Dit kan een apart probleem zijn van de overspin (misschien is de cylinder niet goed gepoort voor de inner barrel lengte), maar mijn grootste zorg is de overspin voor semi-auto eerst.

De oplossing(en)?

Het overspin probleem (althans in semi-auto) verdwijnt wanneer ik een van de twee dingen doe:
  1. Het aansluiten van een 7.4 LiPO batterij elimineert de overspin volledig. Ik krijg een prettig consistente FPS met 0.20 BB's met een marge van ongeveer 5fps (ik ben vergeten wat de exacte getallen waren, maar ze zaten in de mid 300's)
  2. Het houden van de 11.1 LiPO, maar het gebruiken van een M110 veer. Ik krijg een consistente FPS met 0.20 BB's van ongeveer 385-390.
Full auto ziet helaas nog steeds een iets mildere FPS daling in beide gevallen, hoewel ik opnieuw denk dat dit een cylinder probleem is. Misschien.

Het dilemma

De tijdelijke oplossing is om de 7.4 LiPO te gebruiken, maar het is niet ideaal voor mij op de lange termijn.

Ik geef de voorkeur aan de responsiviteit van de 11.1 LiPO met de M110 veer, maar sommige velden waar ik speel beperken de FPS tot onder de 380.

Dus, mijn vraag is, hoe kan ik mijn FPS verminderen tot een comfortabele mate terwijl ik nog steeds de M110 veer en 11.1 LiPO gebruik? Weet iemand van andere mogelijke oplossingen die ik zou kunnen proberen?
 
#2 ·
Een zekere overspin is normaal en te veel ervan veroorzaakt meestal geen fps-verlies, het is meer typisch dat dit dubbele voeding of voedingsgerelateerde problemen veroorzaakt die AB zou moeten oplossen. Je gebruikt een zeer lichte veer met een zeer snelle borstelloze motor en 13s - het zou me niet erg verbazen als je eigenlijk een lichte PME zou krijgen, wat zou kloppen met een lagere spanning of een stijvere veer die helpt. Probeer de ROF-regeling in te schakelen met die Perun, kijk of de FPS consistenter wordt als je de cyclussnelheid vertraagt? Als dat zo is, kun je overwegen die stijvere veer te gebruiken en de sector gear met een paar tanden te verkorten om de fps weer terug te brengen naar acceptabele niveaus - dit is over het algemeen de beste oplossing. Een andere optie is het gebruiken van een kortere en/of bredere loop met de stijve veer, wat ook de FPS verlaagt, maar dit kan een beetje lastig zijn om goed te krijgen.

Als de ROF-regeling geen verandering oplevert, controleer dan op vastlopen van je tappet en nozzle, zorg ervoor dat de tappet-veer goed en stijf is - en dat de nozzle soepel heen en weer glijdt in de gearbox. Ik heb een paar wapens gezien met zwakke tappet-veren of korrelige rails die een enorm fps-verlies hadden bij toenemende rps, simpelweg omdat de nozzle niet snel genoeg kon terugkeren om consistent af te dichten nadat deze door de gearset was losgelaten. Nu we het er toch over hebben, ik heb ook slappe nozzles gezien die vergelijkbare situaties veroorzaken - zoek naar midcap-syndroom, probeer misschien een halfgeladen magazijn.

Controleer ook op luchtlekken bij de nozzle via de papiertest - draai het wapen om en plaats een klein stukje vloeipapier over de toevoerbuis op de hop-kamer, haal de trekker over. Als het papier omhoog wordt geblazen, heb je een flinke lekkage om te verhelpen. Als het blijft liggen of opzij wordt geslagen, is het waarschijnlijk in orde.

Succes!
 
#3 ·
De veer is te licht (M100) en je setup draait te snel. (13:1 en Warhead) motor en je batterij heeft te veel spanning voor deze setup.

Je moet nu je AEG afstellen...

Wat je nu kunt doen om problemen te verminderen, is overstappen op een M110 (moeilijk om een goede te vinden, tenzij je een Arcturus veer krijgt) of M120 en een nieuwe cilinder gebruiken om minder druk te leveren. Overstappen van een Type 1/2 naar een 2/3 (Ik weet niet zeker wat je hebt...), ik gok dat als het een standaard M4-stijl is, je een Type 2 hebt.

Of wissel de loop om voor een kortere, want je moet de weerstand in de mechbox verhogen om het overspinnen te verminderen... maar dan moet je de verhoogde druk verminderen door de output minder efficiënt te maken.

Onthoud... Airsoft-geweren zijn een systeem. Het is niets zoals een videogamegeweer als onderdelen niet echt zijn en worden gemaakt met geprogrammeerde prestatieverbeteringen...
 
#4 ·
Veel goede adviezen, bedankt. Het lijkt erop dat ik bij de M110 blijf.

De papiertest gedaan (vingers gekruist) en het lijkt erop dat er geen lekken zijn. De Perun-handleiding zegt specifiek dat je ROF-controle niet moet gebruiken voor borstelloze motoren, dus ik heb dat uitgeschakeld. Ik heb het echter op verschillende niveaus getest en merkte geen verschil in het probleem.

Ik heb short stroking overwogen, maar ik ben enigszins afkerig van het idee om tanden te verminderen op een 13:1-opstelling. Ik zal het echter zeker overwegen als laatste redmiddel. Eigenlijk, leuk weetje, ik heb twee exact dezelfde tandwielsets, dus ik zou het op één kunnen proberen.

Maar daarvoor denk ik dat ik zal beginnen met het vervangen van de cilinder door een meer gepoorte en van daaruit verder te gaan. Ik heb ook een stijvere tappet plate en veer besteld, dus hopelijk lost dat tappet-problemen op.

Ik ben niet zeker van het verminderen van de binnenlooplengte, aangezien ik al op 247 mm (6,03 mm ID) zit, maar als dat ook helpt om de FPS te verminderen, is dat iets wat ik zou kunnen proberen. Sterker nog, ik wilde de looplengte verlengen tot bijna 300 m, omdat die dan dichter bij mijn buitenloop zou komen.
 
#5 ·
Onthoud het GROTE plaatje.

Met de toename van de looplengte en het nog steeds gebruiken van de originele cilinder gaat je FPS omhoog. Het is niet schadelijk voor een bb om in vrije vlucht in je buitenloop te zitten.

Je kunt de druk verminderen door de boring van de loop te vergroten.

Ja, zet AB niet aan met een borstelloze motor. Alleen voor motoren met borstels!

Wat je doet, lijkt op een ARP9. Dit is een AEG met een erg korte loop, maar schiet slechts 330 FPS en heeft geen problemen met het gebruik van een 3S-batterij en gebruikt een M120-veer om overspin te voorkomen.

De sleutel in hun ontwerp is de korte loop- en cilindercombinatie. Want toen mensen de ARP9 veranderden in een langere 300+ mm loop... ging de snelheid flink omhoog!
 
#6 ·
Kan het veranderen van de cilinderpoorten ook de FPS verminderen, als alternatief voor het veranderen van de looplengte? Het veranderen van de looplengte is voor mij wat moeilijker, omdat ik niet precies weet welke lengte/diameter ik moet kiezen, en lopen meestal veel meer kosten.
 
#7 ·
Ja, dat kan...stap terug naar de cilinder van de volgende maat.

Image


Maar loopwissels zijn eenvoudiger en stellen je in staat om een binnen- en buitenprestatie te hebben met gemakkelijke wissels waarvoor geen demontage nodig is om de wijzigingen aan te brengen.
 
#8 · (Edited)
Bewerken: wilde toevoegen, als je zwaardere BB's gebruikt, wil je over het algemeen een iets hogere volumeverhouding gebruiken, en omgekeerd met lichtere BB's kan een lagere verhouding worden gebruikt als je goede afdichtingen hebt. Als je alleen 0,2 g schiet, is 1,5:1 prima. Voor 0,3 g is een verhouding van 2:1 idealer. Dit komt omdat de zwaardere BB's langzamer accelereren, wat betekent dat je een iets hoger gecomprimeerd volume achter ze wilt. De fysica wordt erg rommelig, maar dat is het algemene idee.
 
#10 · (Edited)
Nee...doe dat niet...luister niet naar hun suggestie, ze suggereerden dat...ze spreken niet uit ervaring.

Je hebt een probleem met de snelheid van de aandrijflijn, het is te snel. Het verminderen van de weerstand op het systeem zal het probleem van het overtoeren niet verminderen. Sterker nog, het zal het erger maken.

Het afknippen van spoelen van je veer maakt je M110 in een M105 of M100...dat heb je al...dus waarom zou je een spoel afknippen?

De ENIGE manier om je probleem met overtoeren van minst invasief tot meest invasief te verminderen, zonder de mechbox aan te raken:

Gebruik een zwakkere batterij zoals een inferieure Titan LION, een 8-Cell NIMH of een LIFEPO4 batterijpack.
Motor vervangen door een langzamere motor
Verander de loop naar korter en grotere diameter (binnen)
 
#11 ·
Full-auto ziet nog steeds een daling van 30-50 FPS. Voor de goede orde, ik zie ongeveer 25-30 rps zonder de ROF-reductiefunctie van de mosfet, die Perun aanbeveelt om uit te laten voor de borstelloze motor. Is dat normaal, of zou ik dezelfde FPS moeten zien in full-auto? Denk je dat het installeren van een tappet delayer chip op de sector gear zou helpen? Ik denk niet dat ik voedingsproblemen heb, maar ik vraag me af of het zou helpen met het geweer dat in full-auto draait.
 
#12 ·
Delayer chips verhogen de tijd dat de nozzle wordt vastgehouden (de 'dwell' tijd), wat een langere gelegenheid creëert voor de BB om in de hop-kamer te voeden - als je auto fps daling gerelateerd is aan een voedingsprobleem dan zou het kunnen helpen, maar als de oorzaak pme is dan maakt het geen verschil. Ik gebruik ze meestal in mijn wapens omdat er weinig nadelen zijn totdat je in de hoge 40rps range komt, dan kun je luchtlekken zien bij de nozzle in auto.
 
#13 ·
Het is voorgekomen dat ik moet vermelden dat het gewicht van de zuiger een rol speelt bij PME. Als je tevreden bent met de semi-fps, maar nog steeds slechte dalingen in de automatische stand ziet, is een optie om je zuigerassemblage zo licht mogelijk te modificeren. Geen lagers in de zuiger, gebruik een POM-zuigerkop, enz., en je kunt de polymeerbehuizing van de zuiger zelf 'Zwitserse kaas' maken door er regelmatig gaten in te boren om materiaal te verwijderen. Dit is een niet-omkeerbare modificatie die dezelfde zorgen kan oproepen als short stroking, maar het kan de moeite waard zijn om te onderzoeken. Minder grote gaten zijn beter dan veel kleine, boor niet dicht bij de tandheugel of de opneemtand. Als je momenteel een lager in de zuiger hebt, kan het verwijderen of vervangen door een kunststof spacer (fps daalt iets zonder een spacer) voldoende zijn om je probleem op te lossen.
 
#16 ·
Mooi uitziend pistool :)

Je kernkop heeft actieve remmen ingebouwd in de interne controller. Wanneer je de trekker overhaalt, stuurt de MOSFET stroom naar deze controller, die de motor laat draaien, en wanneer de stroom wordt afgesneden door de 'FET, stopt de controller de motor door AB toe te passen. De manier waarop ROF-regeling in AUTO werkt, is dat er een kleine vertraging wordt ingevoegd tussen de schotcycli in plaats van gewoon volle kracht rechtstreeks naar de motor te sturen. Vanuit het perspectief van de motorcontroller spam je bij ingeschakelde ROF-regeling de trekker in semi met 25 rps, niet schietend in AUTO - dit resulteert in de controller die probeert AB toe te passen tussen schoten met 25 rps als de vertraging groot genoeg is, wat kan leiden tot overmatige warmteopbouw en in sommige gevallen kan ervoor zorgen dat de motor 'stottert' tijdens het cyclen. Er kunnen andere zorgen zijn, maar dit zijn de belangrijkste waar ik van op de hoogte ben. Als het pistool prima klinkt tijdens het schieten en je geen overmatige hitte opmerkt, kun je deze modus waarschijnlijk gebruiken.

De motorcontroller moet AB negeren die afkomstig is van de MOSFET, dus je kunt hem uitschakelen. Achteraf gezien is dit misschien de reden waarom je noemde dat AB de positie van de nozzle na het cyclen niet verandert.

Trek dat lager uit je zuiger en probeer het opnieuw! Dat is ~5 g verwijderd van de assemblage, wat behoorlijk significant is. Zoals vermeld, kun je hierdoor een kleine fps-daling zien, omdat de veer ~5 mm aan compressie verliest zonder het lager. Houd het lager trouwens op de veergroef, die is eigenlijk belangrijk.

POM-zuigerkoppen zijn zeer duurzaam, ik gebruik Lonex POM in de meeste van mijn wapens, inclusief die met DSG's die in het 50 rps-bereik schieten en heb er nog geen zien falen. Prometheus NEO POM-zuigerkoppen zijn ook erg goed en iets lichter, maar mogelijk niet zo sterk vanwege hun constructie. Koop er geen van SHS of Matrix, de QC is te laag.

Daar zijn we voor!
 
#17 ·
Seconden op de Lonex POM. Ik heb deze zomer een Prometheus NEO POM opgepikt, en er is geen voordeel ten opzichte van de Lonex.

Het is niet aan te raden om een metalen kop te gebruiken, alleen al vanwege gewicht- en duurzaamheidsproblemen. Je wint er niet echt iets mee om een metalen kop te hebben, en ze wegen doorgaans meer dan POM. Het klinkt voor mij alsof je hier PME-problemen hebt door het gewicht van de zuiger.

Heb je je zuigerassemblage ĂĽberhaupt gewogen? PME vermindert de FA-snelheid, dus als je dezelfde RPS ziet met de ROF-reducer en zonder, maar met correcte FPS op de ROF-reducer, betekent dit dat je RPS verliest door PME. (ervan uitgaande dat elke ronde wordt gevoed)
 
#18 · (Edited)
Die uitleg voor de borstelloze motoren met de ROF-reductie helpt enorm, bedankt.

Goed nieuws, ik heb het metalen lager uit de zuigerkop gehaald en dat leek mijn problemen op te lossen. Er zit toch al een lager in de veergids. Ik verlies slechts ongeveer 20-25 FPS op vol automatisch, en daar ben ik oké mee. Het uitschakelen van AB en ROF-reductie voor vol automatisch hielp ook.

Dus nu schiet het vrij consistent op ongeveer 350 fps met .20 BB's. Ik zal dat waarschijnlijk een beetje verhogen met een langere binnenloop en andere eenvoudige aanpassingen, en er dan mee klaar zijn. Denk je dat ik terug moet gaan naar het niet-kortgeslagen sector-tandwiel?

Ik gebruik nog steeds de volledig metalen zuigerkop, maar misschien zal ik die in de toekomst veranderen in een POM-versie voor een iets snellere ROF. Misschien zal ik de body ook swiss cheese maken.

Edit: Helaas komt het probleem van lage FPS tijdens vol automatisch terug bij het gebruik van zwaardere BB's. Ik vermoed dat ik echt moet kijken naar het verminderen van dat zuigergewicht.
 
#20 ·
Het gebruik van zwaardere bbs zal altijd de FPS verminderen. Het is gewoon de regel van de fysica.

Specifiek de wet van traagheid.

Je andere probleem dat je nog steeds over het hoofd ziet, is je korte loop. 250 mm biedt minder afstemmingsflexibiliteit dan een 300 mm loop of langer.
 
#21 ·
Ik heb geĂĽpgraded naar een 285 mm 6.03 ID loop, waardoor ik in de semi-automatische stand met 0,2 mm BB's op ongeveer 360-370 FPS uitkwam. Perfect bereik voor mij, maar er is nog steeds een aanzienlijke daling van de FPS in de volautomatische stand (tot ongeveer 30-40 fps daling).

Ik ga kijken of het upgraden van de veer en het overstappen op een POM-zuigerkop dat oplost nadat ik vandaag naar de winkel ben geweest. Ik ga ook mijn AOE moeten controleren, ik denk dat het misschien iets afwijkt.
 
#22 · (Edited)
Oké, ik heb een paar... interessante resultaten met de nieuwste upgrades. Ik zat er ook naast over mijn Warhead-motorspecificaties; het blijkt eigenlijk een 35k Warhead te zijn, geen 27k. Ik was helemaal vergeten dat ik de 35k had gekregen.

Ik heb een Lonex POM zuigerkop en hij werkt fantastisch. Hoefde niets te veranderen met AOE, het was een perfecte drop-in. Met de M110 is de FPS nog consistenter op ongeveer 355-360fps (0,20 BB's) met hier en daar een kleine hapering. Op vol automatisch zakt het naar ongeveer 330-340fps. Acceptabele parameters voor mij, misschien wat fijnafstemming nodig, maar niets drastisch.

Nu heb ik een M120 veer geprobeerd en ik krijg rare resultaten. Op semi-auto krijg ik nog consistentere FPS op ongeveer 433-435fps met hier en daar een kleine hapering, waarbij 4 van de 5 schoten binnen die range vallen, waarbij de 1 slechts iets lager of hoger is. Uiteraard, als ik de M120 veer gebruik, zou ik de FPS op de een of andere manier moeten verlagen (waarschijnlijk met short stroking en loopwisselingen).

Het wordt raar als ik vol automatisch ga, want ik krijg een FPS-toename tot ongeveer 445-450fps. Is dat normaal? Ik probeer de wiskunde in mijn hoofd te doen en ik weet niet hoe dit gebeurt. Ik heb AB op de mosfet uitgeschakeld, dus ik denk niet dat dat een rol speelt.
 
#26 ·
35k is logischer gezien de symptomen.

FPS die toenemen in AUTO is interessant. Mijn eerste gedachte is dat je misschien een timinggerelateerde luchtlek hebt of mogelijk een droge afdichting? Ik weet niet zeker hoe een veer dit op zichzelf zou veroorzaken. Als je de cilinder en o-ring op de nieuwe zuigerkop hebt geolied, zou ik hem persoonlijk in het veld gebruiken en kijken of de FPS stabiliseert na een spel - zo niet, dan zou ik de tappet timing controleren / de delayer chip verwijderen.

SHS-veren staan erom bekend dat ze zich zetten (na verloop van tijd wat FPS verliezen) of onnauwkeurig worden beoordeeld, maar als het werkt, werkt het. Ik heb er nog nooit een gehad die faalde in een SSG-opstelling, zou me niet haasten om een betere te krijgen, maar het zou op de lijst met toekomstige upgrades staan. Modify-veren zijn ook uitstekend.
 
#27 ·
Ik ben een beetje huiverig waarom ik een FPS-toename krijg in de volautomatische stand, maar voorlopig denk ik dat ik bij de M110 blijf tot nader order. Ik ben min of meer waar ik wil zijn en ik denk dat het probleem aan het begin van de thread is opgelost, dankzij iedereen die betrokken is.